„Emeritus“ klubo narių ekskursija po LDK Valdovų rūmus

Bendruomenė | 2019-12-04

Norinčių keliauti į Vilnių, į LDK Valdovų rūmus, buvo tiek daug, kad renginių organizatoriui Juliui Daniui teko sudaryti net dvi grupes. Norintys buvo paskirstyti į 11.28 d ir 12.10 d. kelionių grupes.

2019 m. 11.28 d. didelis autobusas, talpinantis 45 Emeritus klubo ekskursijų dalyvius,  9. 00 val. pajudėjo nuo Centrinių rūmų link Vilniaus. 11 val. jau buvome  Valdovų rūmų vestibiulyje. Čia pasidalinome į dvi grupes ir vieną ekskursantų grupė  su gidu 11.30 val. nuėjo IV  maršrutu , o kita su jauna istorike – gide  12.00 val. patraukė  tuo pačiu maršrutu , kur laukė nuotaikingas tarptautinės parodos „RADVILOS. Kunigaikščių istorija ir paveldas“ apžiūrėjimas.

Radvilų giminės genealoginis medisGidė vedžiojo po sales ir įdomiai pasakojo apie Radvilų giminę, pradėjome nuo giminės medžio ir čia sužinojome, kad Juodojo Radvilos, vieno iš  įtakingiausio XVI a. Lietuvos didiko giminėje, dar ir dabar yra per 100 palikuonių, o tuo tarpu Rudojo Radvilos giminė nutrūksta (nes nebuvo vyrų palikuonių).

Barbora Radvilaitė

Parodoje matėme daugybę Radvilų giminės vyrų bei moterų  portretų (dauguma šiai parodai  buvo paskolinti), heraldikos,  regalijų (karūnos, skeptras,  žiedai- antspaudai ir pan.), medalių, įdomių dokumentų, korespondencijos,  žemėlapių ( ir autentiškų, ir kopijų), Liublino unijos aktą, LDK privilegijų pavyzdžių ir kt. dalykų, patvirtinančių Radvilų dinastijos  turtus, žemių valdymo dydžius.

Išgirdome apie Europos  valstybių ir LDK kunigaikščių  bei Radvilų dinastijos vyrų naudotas diplomatines ir karo priemones, matėme bažnytinę atributiką (kurią dovanojo bažnyčioms Radvilų giminė), suvokėme kaip gyveno to laikotarpio didikų luomas, kokį indėlį Radvilų giminės didikai  įnešė į Lietuvos politinės valdžios formavimą,  žemvaldžių luomo konsilidaciją, kokią užsienio politiką vykdė, kaip rūpinosi valstybės ir iždo stiprinimu. Pagaliau sužinojome kokį raštą naudojo Lietuvos didikai, kokia buvo jų moralė.

Po šios ekskursijos dauguma emeritų savarankiškai  apžiūrėjo kitas veikiančias Valdovų rūmuose parodas („Karališkieji tekstilės dirbiniai iš taikaus drakono šalies BUTANO karalystės“,  „Atkurtų LDK Valdovų rūmų istorinius interjerus ( miegamasis, biblioteka, barokinis valdovo kambarys“ ir kt.). Ilgai gėrėjomės Jono Mateikos paveikslu “LIUBLINO unija“ (priešakyje su Žygimantu Augustu, Mikalojumi Radvila Ruduoju (Barboros Radvilaitės broliu), paveikslo dešinėje stovinčia iškiliąją   Ona Jogailaite  ( Žygimanto Augusto sesuo ir Stepono Batoro žmona) ir kitais). Aplankėme VR kavinę, suvenyrų parduotuvę ( iš kurios išsinešėme istorinių apie Lietuvą knygų, įvairios VR atributikos, smulkių suvenyrų).

Ekskursija paliko labai gerą įspūdį – praturtinome Lietuvos istorijos žinias,  artimiau pažinome Radvilų  didžiųjų Lietuvos kunigaikščių gyvenimą, dinastijos istoriją, o taip pat kai kurias  jų žemiško gyvenimo vingrybes ( mėgo prabangą, ištaigingą rūmų gyvenimą). Daugiau sužinojome apie Lietuvos, kaip valstybės, formavimosi periodą XVI-XVIII a. laikotarpiu.